4 trends in leren en ontwikkelen, trend personalisatie

Trend 1, personalisatie

Als expert op het gebied van corporate learning publiceerde Elliott Masie talloze boeken, artikelen, blogs en video’s. Zijn focus? Verandering in werkomgeving, leren en technologie. Masie’s kijk op trends en ontwikkelingen is waardevol voor vele sectoren. Zo ook de pensioensector. Vandaar een speciale blogserie over zijn gedachtegoed in 4 trends. Met als eerste trend: personalisatie.

Personalisatie

Vroeger kochten we het volledige album van onze favoriete band. Nu verzamelen we de leukste liedjes in een persoonlijke afspeellijst. We pikken eruit wat ons aanspreekt. Diezelfde trend zien we terug in learning & development, aldus Masie. Er is sprake van personalisatie. De digitale ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat mensen zelf kunnen kiezen. Tv-programma’s worden niet meer op zondagavond om 7 uur gekeken omdat het dan wordt uitgezonden. We kiezen een serie op Netflix en kijken alle 14 afleveringen in een marathonweekend uit.

Zelf kiezen betekent grotere betrokkenheid

Het voordeel van personalisatie? We leren omdat we het zelf kiezen dus is de betrokkenheid stukken groter. Maar er is een uitdaging. Er is inmiddels ontzettend veel content beschikbaar: van podcasts tot TedX-video’s en van e-learning tot het klaslokaal. Het learning panorama, zoals Masie het noemt, breidt zich uit en wordt inmiddels meer gestimuleerd door werknemers zelf dan door de afdeling learning & development. Oftewel, we gaan van push naar pull.

One size fits all? This is the year of one fits one.

Elliott Masie

Om niet bedolven te raken in het uitgebreide learning panorama verwachten mensen meer persoonlijke aanbevelingen. Denk aan de aanbevelingen op Bol.com tijdens het kopen van een nieuwe waterkoker. Of de artikelen op LinkedIn. Op basis van eerdere aankopen raden we dit product aan en deze LinkedIn-connecties vinden dit artikel interessant, is het niet ook iets voor jou?
Werknemers willen kennis-aanbevelingen op basis van betrouwbare gelijkgestemden en onderwerpexperts. In de nabije toekomst kan dit ongetwijfeld bewerkstelligd worden door Machine Learning Systems die activiteiten koppelen aan benodigdheden, geschiedenis en leerstijlen.

Leren op eigen manier

Ieder mens is verschillend. En leert op een geheel eigen manier. De een leest na de aankoop van een nieuw device eerst uitgebreid de bijgeleverde handleiding. De ander gaat direct met het ding aan de slag en pakt de uitleg er pas bij als iets niet lukt. De ene manier van leren is niet sneller of beter dan de andere. Alleen anders. Daar moet in organisaties dus rekening mee gehouden worden. En dat kan door personalisatie.

Bedenk daarbij ook: hoe leren onze kinderen om te praten, naar de wc te gaan of de tanden te poetsen? Niet door met 48 man in een vergaderzaal naar een powerpointpresentatie te kijken. Maar door te experimenteren, te ervaren en te doen. Op hun eigen manier. Gepersonaliseerd leren is dus zelf gekozen en zelf gedaan. De nadruk moet niet meer liggen op hoe iets is geleerd, maar of de kennis aanwezig is.

I believe personalization is the greatest driver and disrupter for learning.

Elliott Masie